Sist oppdatert: 22.07.2024

1. Innledning

Vi respekterer personvernet ditt og er forpliktet til å beskytte det ved å overholde denne personvernerklæringen. Retningslinjene beskriver hvilke typer informasjon vi kan samle inn fra deg eller som du kan oppgi («personlig informasjon») på havilahotels.no nettsted («nettsted» eller «tjeneste») og i forbindelse med at du benytter deg av relaterte produkter og tjenester fra oss (samlet kalt «tjenester»), samt vår praksis for innsamling, bruk, vedlikehold, beskyttelse og utlevering av disse personopplysningene. Den beskriver også valgene som er tilgjengelige for deg angående vår bruk av dine personopplysninger og hvordan du kan få tilgang til og oppdatere din informasjon.

Disse retningslinjene er en juridisk bindende avtale mellom deg («bruker», «du» eller «din») og Havila Hotels AS (som driver Havila Hotel Geiranger, Havila Hotel Ivar Aasen og Havila Hotel Raftevold), «vi», «oss» eller «vår»). Hvis du inngår disse retningslinjene på vegne av en bedrift eller annen juridisk enhet, bekrefter du at du har myndighet til å binde en slik enhet til disse retningslinjene, i så fall skal begrepene «bruker», «du» eller «din» referere til en slik enhet. Hvis du ikke har slik myndighet, eller hvis du ikke er enig i vilkårene i disse retningslinjene, må du ikke godta disse retningslinjene og kan ikke benytte nettstedet og tjenestene. Ved å få tilgang til og bruke nettstedet og tjenestene, erkjenner du at du har lest, forstått og godtar å være bundet av vilkårene i disse retningslinjene. Disse retningslinjene gjelder ikke for praksisen til selskaper som vi ikke eier eller kontrollerer, eller for enkeltpersoner som vi ikke ansetter eller administrerer.

Når vi samler inn personopplysningene dine, opptrer vi som behandlingsansvarlig.

Havila Hotels AS

Mjølstadnesvegen 24,

6092 Fosnavåg,

Norge

Havila Hotel Geiranger, Havila Hotel Ivar Aasen og Havila Hotel Raftevold er datterselskaper av Havila Hotels AS.

2. Automatisk innsamling av informasjon

Når du åpner nettstedet vårt, lagrer vi automatisk informasjon som nettleseren din sender. Disse dataene kan inkludere informasjon som: Enhetens IP-adresse, nettlesertype og -versjon, operativsystemtype og -versjon, språkpreferanser eller henvisningsside, og hvilke sider på nettstedet vårt du besøker, tiden brukt på disse sidene, tid, dato og annen statistikk. Informasjon som samles inn automatisk brukes kun som en del av vår analyse og statistisk informasjon om bruk og trafikk på nettstedet og beskytter serverne våre mot misbruk og ondsinnede brukere.

3. Innsamling av personopplysninger

Du kan få tilgang til og bruke nettstedet og tjenestene uten å fortelle oss hvem du er eller avsløre informasjon som kan identifisere deg som en spesifikk, identifiserbar person. Hvis du imidlertid ønsker å bruke noen av funksjonene som tilbys på nettstedet, kan du bli bedt om å oppgi visse personopplysninger (for eksempel navn og e-postadresse).

Vi mottar og lagrer all informasjon du bevisst gir oss når du foretar et kjøp, eller fyller ut skjemaer på nettstedet. Når det er nødvendig, kan denne informasjonen omfatte følgende:

  • Kontodetaljer som brukernavn og unik bruker-ID
  • Kontaktinformasjon som e-postadresse og telefonnumre
  • Grunnleggende personopplysninger som navn, postadresse og bostedsland
  • Informasjon om matpreferanser og allergener
  • Betalingsinformasjon som kredittkortdetaljer og bankkontonummer (for refusjonsformål)
  • Geolokaliseringsdata for enheten din, for eksempel breddegrad og lengdegrad
  • Informasjon om andre personer som familiemedlemmer og pårørende
  • Alt annet materiale du villig sender til oss, for eksempel notater, bilder og tilbakemeldinger

Transaksjonsdataene dine, som kredittkortinformasjon og kjøpshistorikk, vil bli samlet inn av våre betalingstjenesteleverandører og vår bestillingsmotorleverandør. Detaljer nedenfor.

Noe av informasjonen vi samler inn er direkte fra deg via nettstedet. Vi kan imidlertid også samle inn personopplysninger om deg fra andre kilder. Personopplysninger vi samler inn fra andre kilder kan omfatte demografisk informasjon, for eksempel alder og kjønn, enhetsinformasjon, for eksempel IP-adresser, plassering, for eksempel by og stat, sidevisningsinformasjon og søkeresultater og lenker.

Du kan velge å ikke gi oss dine personopplysninger. Brukere som er usikre på hvilke opplysninger som er obligatoriske, er velkomne til å kontakte oss.

4. Bruk og behandling av innsamlet informasjon

Vi opptrer som behandlingsansvarlig og databehandler ved håndtering av person-opplysninger, med mindre vi har inngått en databehandleravtale med deg, i så fall vil du være behandlingsansvarlig og vi vil være databehandler.

Vår rolle kan også variere avhengig av den spesifikke situasjonen som involverer personopplysninger. Vi opptrer i egenskap av en behandlingsansvarlig når vi ber deg om å sende inn dine personopplysninger som er nødvendige for å sikre din tilgang til og bruk av nettstedet og tjenestene. I slike tilfeller er vi behandlingsansvarlig fordi vi bestemmer formålene og midlene for behandlingen av personopplysninger.

Vi opptrer i egenskap av databehandler i situasjoner når du sender inn personlig informasjon gjennom nettstedet og tjenestene. Vi verken eier, kontrollerer eller tar beslutninger om de innsendte personopplysningene, og slike personopplysninger behandles kun i samsvar med dine instruksjoner. I slike tilfeller fungerer brukeren som oppgir personopplysninger som behandlingsansvarlig.

For å gjøre nettstedet og tjenestene tilgjengelige for deg, eller for å oppfylle en juridisk forpliktelse, kan det hende vi må samle inn og bruke visse personopplysninger. Hvis du ikke oppgir informasjonen vi ber om, kan det hende at vi ikke kan gi deg de forespurte produktene eller tjenestene. Informasjonen vi samler inn fra deg kan brukes til følgende formål:

  • Oppfylle og administrer bestillinger.
  • Levere produkt eller tjenester.
  • Forbedre produkt og tjenester.
  • Gi deg tilbud og tilleggstjenester.
  • Behandle en refusjonsforespørsel.
  • Sende markedsførings- og salgsfremmende informasjon.
  • Sende produkt- og tjenesteoppdateringer.
  • Svare på henvendelser og tilby støtte.
  • Be om tilbakemelding fra brukere.
  • Forbedre brukeropplevelsen.
  • Legg ut kundeuttalelser.
  • Håndheve vilkår, betingelser og retningslinjer.
  • Beskytte mot misbruk og ondsinnede brukere.
  • Svar på juridiske forespørsler og forhindre skade.
  • Drive og administrere nettstedet og tjenestene.
  • Sørge for at du og andre gjester, så vel som ansatte, er trygge på hotellene våre.

Behandlingen av dine personopplysninger avhenger av hvordan du samhandler med nettstedet og tjenestene, hvor du befinner deg i verden og om ett av følgende gjelder:

(a) du har gitt ditt samtykke til ett eller flere spesifikke formål; (b) levering av informasjon er nødvendig for å oppfylle retningslinjene og/eller for eventuelle forpliktelser før kontrakts-inngåelse; (c) behandlingen er nødvendig for å overholde en juridisk forpliktelse som du er underlagt; (d) behandlingen er relatert til en oppgave som utføres i allmennhetens interesse eller i utøvelsen av offentlig myndighet som er pålagt oss; (e) behandlingen er nødvendig for de legitime interessene som forfølges av oss eller av en tredjepart. Vi kan også kombinere eller aggregere noen av dine personopplysninger for å kunne betjene deg bedre og for å forbedre og oppdatere nettstedet og tjenestene våre.

Vi baserer oss på følgende juridiske grunnlag som vi samler inn og behandler dine personopplysninger på:

  • Brukerens samtykke
  • Oppfyllelse av en kontrakt
  • Overholdelse av juridiske og regulatoriske forpliktelser
  • Våre egne legitime interesser

Merk at i henhold til noen lover kan vi ha lov til å behandle informasjon inntil du protesterer mot slik behandling ved å melde deg av, uten å måtte stole på samtykke eller andre av de juridiske grunnlagene ovenfor. Uansett vil vi gjerne avklare det spesifikke rettslige grunnlaget som gjelder for behandlingen, og særlig når levering av personopplysninger er et lovpålagt eller kontraktsmessig krav, eller et krav som er nødvendig for å inngå en kontrakt.

5. Behandling av betalinger

Hvis Tjenester krever betaling, kan det hende du må oppgi kredittkortopplysninger eller annen betalingskontoinformasjon, som kun brukes til å behandle betalinger. Vi bruker tredjeparts betalingsleverandører («Betalingsleverandører») for å hjelpe oss med å behandle betalingsinformasjonen din på en sikker måte.

Betalingsleverandøren overholder sikkerhetsstandarder som administreres av PCI Security Standards Council, som er en felles innsats av merker som Visa, MasterCard, American Express og Discover. Sensitiv og privat datautveksling skjer over en sikker kommunikasjonskanal og er kryptert og beskyttet med digitale signaturer, og nettstedet og tjenestene er også i samsvar med strenge sårbarhetsstandarder for å skape et så sikkert miljø som mulig for brukerne. Vi vil dele betalingsdata med betalingsbehandlerne bare i den grad det er nødvendig for å behandle betalingene dine, refundere slike betalinger og håndtere klager og spørsmål knyttet til slike betalinger og refusjoner.

Vær oppmerksom på at betalingsbehandlerne kan samle inn noen personopplysninger fra deg, som lar dem behandle betalingene dine (f.eks. e-postadresse, adresse, kredittkortopplysninger og bankkontonummer) og håndtere alle trinnene i betalingsprosessen gjennom systemene sine, inkludert datainnsamling og databehandling. Betalingsbehandlernes bruk av dine personopplysninger styres av deres respektive personvernerklæringer, som kan inneholde personvernbeskyttelse som er like beskyttende som denne policyen. Vi foreslår at du leser gjennom deres respektive personvernregler.

Du kan finne informasjon om våre betalingstjenesteleverandørers retningslinjer og praksis for personvern på disse nettstedene:

https://www.nets.eu/GDPR/

https://www.zettle.com/gb/legal/privacy-policy

Bestillingsmotorleverandørenes personvernregler er publisert på dette nettstedet:

https://www.profitroom.com/privacy/

6. Administrere informasjon

Du kan slette visse personopplysninger vi har om deg. Personopplysningene du kan slette kan endres etter hvert som nettstedet og tjenestene endres. Når du sletter personopplysninger, kan vi imidlertid beholde en kopi av de ureviderte personopplysningene i våre registre så lenge det er nødvendig for å overholde våre forpliktelser overfor våre tilknyttede selskaper og partnere, og for formålene beskrevet nedenfor. Hvis du ønsker å slette din personlige informasjon eller slette kontoen din permanent, kan du gjøre det på innstillingssiden til kontoen din på nettstedet.

 

7. Utlevering av informasjon

Avhengig av de forespurte tjenestene eller som nødvendig for å fullføre en transaksjon eller levere en tjeneste du har bedt om, kan vi dele informasjonen din med våre pålitelige datterselskaper og partnere, innleide selskaper og tjenesteleverandører (samlet kalt «tjenesteleverandører») vi er avhengige av for å hjelpe til med driften av nettstedet og tjenestene som er tilgjengelige for deg, og hvis personvernregler er i samsvar med våre eller som godtar å overholde våre retningslinjer med hensyn til personlig informasjon. Vi vil ikke dele informasjon med ikke-tilknyttede tredjeparter.

Tjenesteleverandører er ikke autorisert til å bruke eller avsløre informasjonen din, bortsett fra når det er nødvendig for å utføre tjenester på våre vegne eller overholde juridiske krav. Tjenesteleverandører får informasjonen de trenger kun for å utføre sine utpekte funksjoner, og vi autoriserer dem ikke til å bruke eller avsløre noen av de oppgitte opplysningene til egen markedsføring eller andre formål. Vi vil kun dele og avsløre informasjonen din med følgende kategorier av tjenesteleverandører:

  • Cloud computing og datalagringstjenester
  • Finansielle tjenester
  • Offentlige etater og myndigheter
  • Betalingsbehandlere
  • Produktutvikling og design
  • Tjenester for brukerautentisering
  • Leverandører av nettstedstjenester

Vi kan også avsløre all personlig informasjon vi samler inn, bruker eller mottar hvis det kreves eller tillates ved lov, for eksempel for å overholde en stevning eller lignende juridisk prosess, og når vi i god tro mener at avsløring er nødvendig for å beskytte våre rettigheter, beskytte din sikkerhet eller andres sikkerhet, etterforske svindel eller svare på en forespørsel fra myndighetene.

I tilfelle vi går gjennom en virksomhetsovergang, for eksempel en fusjon eller oppkjøp av et annet selskap, eller salg av hele eller deler av dets eiendeler, vil brukerkontoen din og din personlige informasjon sannsynligvis være blant eiendelene som overføres.

8. Oppbevaring av informasjon

Vi vil beholde og bruke dine personopplysninger i den perioden som er nødvendig for å overholde våre juridiske forpliktelser, så lenge brukerkontoen din forblir aktiv, for å håndheve retningslinjene våre, løse tvister, og med mindre en lengre oppbevaringsperiode er påkrevd eller tillatt ved lov opptil maksimalt 60 måneder.

Vi kan bruke alle aggregerte data som er avledet fra eller inkorporerer dine personopplysninger etter at du har oppdatert eller slettet dem, men ikke på en måte som vil identifisere deg personlig. Når oppbevaringsperioden utløper, skal personopplysninger slettes. Derfor kan ikke retten til tilgang, retten til sletting, retten til retting og retten til dataportabilitet håndheves etter utløpet av oppbevaringsperioden.

9. Overføring av informasjon

Avhengig av hvor du befinner deg, kan dataoverføringer innebære overføring og lagring av informasjonen din i et annet land enn ditt eget. Dette vil imidlertid ikke inkludere land utenfor EU og EØS. Hvis en slik overføring finner sted, kan du finne ut mer ved å sjekke de relevante delene av disse retningslinjene eller spørre oss ved hjelp av informasjonen gitt i kontaktdelen. Merk at vi er opptatt av å sikre dine personopplysninger, overholde retningslinjene som er skissert i vår personvernerklæring og overholde gjeldende juridiske krav.

10. Regionspesifikke merknader

Av respekt for personvernet ditt har vi iverksatt tiltak for å overholde forpliktelsene og rettighetene knyttet til innsamling av personopplysninger som diktert av lovene som styrer EU/EØS og Storbritannia.

10.1 Opplysninger for innbyggere i EU/EØS og Storbritannia

Hvis du er bosatt i EU («EU»), Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet («EØS») eller Storbritannia, har du visse rettigheter i forhold til dine personopplysninger basert på GDPR og UK DPA som vi overholder som en del av vår forpliktelse til personvernet ditt. Med mindre annet er uttrykkelig angitt, har alle begrepene i dette avsnittet samme betydning som definert i GDPR og UK DPA.

(a) Rett til å trekke tilbake samtykke: Du har rett til å trekke tilbake samtykke der du tidligere har gitt ditt samtykke til behandling av dine personopplysninger. I den grad det juridiske grunnlaget for vår behandling av dine personopplysninger er samtykke, har du rett til å trekke tilbake dette samtykket når som helst. Tilbaketrekking vil ikke påvirke lovligheten av behandlingen før tilbaketrekkingen.

(b) Rett til tilgang: Du har rett til å få vite om dine personopplysninger blir behandlet av oss, få informasjon om visse aspekter av behandlingen og få en kopi av dine personopplysninger som behandles.

(c) Rett til retting: Du har rett til å verifisere nøyaktigheten av informasjonen din og be om at den oppdateres eller korrigeres. Du har også rett til å be oss om å fullføre personopplysningene du mener er ufullstendige.

(d) Rett til å protestere mot behandlingen: Du har rett til å protestere mot behandlingen av informasjonen din hvis behandlingen utføres på et annet juridisk grunnlag enn samtykke. Der personopplysninger behandles for allmennhetens interesse, i utøvelsen av en offisiell myndighet som er pålagt oss, eller for de legitime interessene som forfølges av oss, kan du protestere mot slik behandling ved å oppgi et grunnlag knyttet til din spesielle situasjon for å rettferdiggjøre innvendingen. Du må imidlertid vite at hvis dine personopplysninger behandles for direkte markedsføringsformål, kan du når som helst protestere mot denne behandlingen uten å gi noen begrunnelse. For å finne ut om vi behandler personopplysninger for direkte markedsføringsformål, kan du se de relevante delene av disse retningslinjene.

(e) Rett til å begrense behandlingen: Du har rett til, under visse omstendigheter, å begrense behandlingen av dine personopplysninger. Disse omstendighetene inkluderer: Nøyaktigheten av din personlige informasjon bestrides av deg, og vi må verifisere nøyaktigheten; behandlingen er ulovlig, men du motsetter deg sletting av dine personopplysninger og ber om begrensning av bruken i stedet; vi trenger ikke lenger dine personopplysninger for behandlingsformål, men du trenger dem for å etablere, utøve eller forsvare dine juridiske krav; du har protestert mot behandling i påvente av bekreftelse av om våre legitime grunner overstyrer dine legitime grunner. Der behandlingen er begrenset, vil slike personopplysninger bli merket tilsvarende, og med unntak av lagring, vil de kun bli behandlet med ditt samtykke eller for å etablere, utøve eller forsvare juridiske krav, for å beskytte rettighetene til en annen fysisk eller juridisk person eller av hensyn til viktig offentlig interesse.

(f) Rett til sletting: Du har rett til, under visse omstendigheter, å få slettet dine personopplysninger fra oss. Disse omstendighetene inkluderer: Personopplysningene er ikke lenger nødvendige i forhold til formålene de ble samlet inn eller på annen måte behandlet for; du trekker tilbake samtykke til samtykkebasert behandling; du protesterer mot behandlingen i henhold til visse regler i gjeldende databeskyttelseslov; behandlingen er for direkte markedsføringsformål; og personopplysningene har blitt ulovlig behandlet. Det er imidlertid unntak fra retten til sletting, for eksempel der behandling er nødvendig: For å utøve retten til ytrings- og informasjonsfrihet; for å overholde en juridisk forpliktelse; eller for etablering, for å utøve eller forsvare juridiske krav.

(g) Rett til dataportabilitet: Du har rett til å motta dine personopplysninger som du har gitt oss i et strukturert, vanlig brukt og maskinlesbart format og, hvis det er teknisk mulig, å få dem overført til en annen behandlingsansvarlig uten noen hindring fra oss, forutsatt at slik overføring ikke påvirker andres rettigheter og friheter negativt.

(h) Rett til å klage: Du har rett til å klage til en databeskyttelsesmyndighet om vår innsamling og bruk av dine personopplysninger. Hvis du ikke er fornøyd med utfallet av klagen din direkte til oss, har du rett til å sende inn en klage til din lokale databeskyttelsesmyndighet. For mer informasjon, vennligst kontakt din lokale databeskyttelsesmyndighet i EU eller EØS. Denne bestemmelsen gjelder forutsatt at dine personopplysninger behandles på automatiserte måter og at behandlingen er basert på ditt samtykke, på en kontrakt som du er en del av, eller på forpliktelser før kontraktsinngåelse.

11. Hvordan utøve rettighetene dine

Eventuelle forespørsler om å utøve rettighetene dine kan rettes til oss via kontaktinformasjonen som er oppgitt i dette dokumentet. Vær oppmerksom på at vi kan be deg om å bekrefte identiteten din før du svarer på slike forespørsler. Forespørselen din må gi tilstrekkelig informasjon som gjør at vi kan bekrefte at du er den personen du utgir deg for å være, eller at du er den autoriserte representanten for en slik person. Hvis vi mottar forespørselen din fra en autorisert representant, kan vi be om bevis på at du har gitt en slik autorisert representant fullmakt eller at den autoriserte representanten på annen måte har gyldig skriftlig fullmakt til å sende inn forespørsler på dine vegne.

Du må inkludere tilstrekkelige detaljer til at vi skal kunne forstå forespørselen og svare på den. Vi kan ikke svare på forespørselen din eller gi deg personopplysninger med mindre vi først bekrefter identiteten din eller myndighet til å komme med en slik forespørsel og bekrefter at personopplysningene er relatert til deg.

11.1 Hvor lang tid tar det

Når du ber om å utøve rettighetene dine, er vi forpliktet til å:

Gi informasjon om tiltak som er iverksatt uten unødig forsinkelse.

I alle fall innen en måned etter mottak av forespørselen.

Perioden på én måned kan forlenges med ytterligere to måneder, om nødvendig, under hensyntagen til kompleksitet og antall forespørsler. I dette tilfellet vil vi informere deg om en eventuell forlengelse innen én måned etter at vi har mottatt forespørselen din, og forklare årsakene til forsinkelsen.

Hvis vi bestemmer oss for ikke å iverksette tiltak på grunnlag av forespørselen din, vil vi informere deg uten forsinkelse og senest, innen en måned etter mottak av forespørselen din, årsakene til at vi ikke iverksetter tiltak.

12. Inforamsjonskapsler

Nettstedet og tjenestene våre bruker informasjonskapsler for å tilpasse nettopplevelsen din. En informasjonskapsel er en tekstfil som plasseres på harddisken din av en nettsideserver. Informasjonskapsler kan ikke brukes til å kjøre programmer eller levere virus til datamaskinen din. Informasjonskapsler er unikt tilordnet deg, og kan bare leses av en webserver i domenet som utstedte informasjonskapselen til deg. Hvis du velger å avvise informasjonskapsler, kan det hende du ikke fullt ut kan oppleve funksjonene på nettstedet og tjenestene.

Vi kan bruke informasjonskapsler til å samle inn, lagre og spore informasjon for sikkerhet og personalisering, for å drive nettstedet og tjenestene, og for statistiske formål. Vær oppmerksom på at du har muligheten til å godta eller avvise informasjonskapsler. De fleste nettlesere godtar automatisk informasjonskapsler som standard, men du kan endre nettleserinnstillingene for å avvise informasjonskapsler hvis du foretrekker det.

13. Dataanalyse

Nettstedet og tjenestene våre kan bruke tredjeparts analyseverktøy som bruker informasjonskapsler, sporingsbilder eller andre lignende informasjonsinnsamlingsteknologier for å samle inn standard informasjon om internettaktivitet og bruk. Informasjonen som samles inn brukes til å kompilere statistiske rapporter om brukeraktivitet, for eksempel hvor ofte brukere besøker nettstedet og tjenestene våre, hvilke sider de besøker og hvor lenge osv. Vi bruker informasjonen innhentet fra disse analyseverktøyene til å overvåke ytelsen og forbedre nettstedet og tjenestene våre. Vi bruker ikke tredjeparts analyseverktøy for å spore eller samle inn personlig identifiserbar informasjon om brukerne våre, og vi vil ikke knytte informasjon samlet inn fra de statistiske rapportene til noen individuell bruker.

14. Ikke selg min personlige informasjon

I henhold til CPRA har du rett til å velge å ikke få dine personopplysninger solgt (omfatter salg, utleie, frigivelse, utlevering, spredning, tilgjengeliggjøring, overføring, eller på annen måte kommunisert) ved å kontakte oss. Når vi mottar og bekrefter forespørselen din, vil vi slutte å dele dine personopplysninger. Vær imidlertid oppmerksom på at å velge bort dataoverføringer til våre tredjeparter kan påvirke vår evne til å levere tjenester du har registrert deg for. Vi forbeholder oss retten til å avvise avmeldingsforespørsler i visse situasjoner som tillatt av CCRA, for eksempel når utlevering av personlig informasjon er nødvendig for at vi skal kunne oppfylle juridiske eller kontraktsmessige forpliktelser.

15. Ikke spor signaler

Noen nettlesere har en funksjon som signaliserer til nettsteder du besøker at du ikke vil at nettaktiviteten din skal spores. Sporing er ikke det samme som å bruke eller samle inn informasjon i forbindelse med et nettsted. For disse formålene refererer sporing til å samle inn personlig identifiserbar informasjon fra brukere som bruker eller besøker et nettsted eller en nettjeneste når de beveger seg over forskjellige nettsteder over tid. Hvordan nettlesere kommuniserer Do Not Track-signalet er ennå ikke enhetlig. Som et resultat er nettstedet og tjenestene ennå ikke satt opp til å tolke eller svare på Do Not Track-signaler som kommuniseres av nettleseren din. Likevel, som beskrevet mer detaljert i disse retningslinjene, begrenser vi vår bruk og innsamling av dine personopplysninger. Hvis du vil ha en beskrivelse av Do Not Track-protokoller for nettlesere og mobile enheter, eller hvis du vil vite mer om valgene som er tilgjengelige for deg, kan du gå til internetcookies.com

16. Annonser

Vi kan tillate visse tredjepartsselskaper å hjelpe oss med å skreddersy annonsering som vi tror kan være av interesse for brukere og å samle inn og bruke andre data om brukeraktiviteter på nettstedet. Disse selskapene kan levere annonser som kan plassere informasjonskapsler og på annen måte spore brukeratferd.

Hvis du vil ha mer informasjon om valgene dine for å melde deg på eller velge bort denne datainnsamlingen, kan du gå til Digital Advertising Alliance-nettstedet og Network Advertising Initiative-nettstedet for å lære mer informasjon om interessebasert annonsering.

17. E-post markedsføring

Vi tilbyr elektroniske nyhetsbrev som du frivillig kan abonnere på når som helst. Vi er forpliktet til å holde e-postadressen din konfidensiell og vil ikke avsløre e-postadressen din til noen tredjeparter, bortsett fra det som er tillatt i avsnittet om bruk og behandling av informasjon eller med det formål å bruke en tredjepartsleverandør til å sende slike e-poster. Vi vil vedlikeholde informasjonen som sendes via e-post i samsvar med gjeldende lover og regler.

I samsvar med CAN-SPAM-loven vil alle e-poster som sendes fra oss tydelig angi hvem e-posten er fra og gi tydelig informasjon om hvordan du kontakter avsenderen. Du kan velge å slutte å motta vårt nyhetsbrev eller markedsførings-e-poster ved å følge instruksjonene for avmelding som er inkludert i disse e-postene eller ved å kontakte oss. Du vil imidlertid fortsette å motta viktige transaksjons-e-poster.

18. Lenker til andre ressurser

Nettstedet og tjenestene inneholder lenker til andre ressurser som ikke eies eller kontrolleres av oss. Vær oppmerksom på at vi ikke er ansvarlige for personvernpraksisen til slike andre ressurser eller tredjeparter. Vi oppfordrer deg til å være oppmerksom når du forlater nettstedet og tjenestene, og til å lese personvernerklæringene til hver eneste ressurs som kan samle inn personopplysninger.

19. Informasjonssikkerhet

Vi sikrer informasjon du oppgir på dataservere i et kontrollert, sikkert miljø, beskyttet mot uautorisert tilgang, bruk eller avsløring. Vi opprettholder rimelige administrative, tekniske og fysiske sikkerhetstiltak i et forsøk på å beskytte mot uautorisert tilgang, bruk, endring og utlevering av personopplysninger i vår kontroll og varetekt. Imidlertid kan ikke noen elektronisk internettrafikk garanteres.

Derfor, mens vi streber etter å beskytte din personlige informasjon, erkjenner du at (a) det er sikkerhets- og personvernbegrensninger på Internett som er utenfor vår kontroll; (b) sikkerheten, integriteten og personvernet til all informasjon og data som utveksles mellom deg og nettstedet og tjenestene kan ikke garanteres; og (c) all slik informasjon og data kan vises eller tukles med under overføring av en tredjepart, til tross for beste innsats.

Siden sikkerheten til personopplysninger delvis avhenger av sikkerheten til enheten du bruker til å kommunisere med oss og sikkerheten du bruker for å beskytte legitimasjonen din, må du ta passende tiltak for å beskytte denne informasjonen.

20. Datainnbrudd

I tilfelle vi blir oppmerksomme på at sikkerheten til nettstedet og tjenestene har blitt kompromittert eller brukernes personopplysninger har blitt utlevert til ikke-relaterte tredjeparter som et resultat av ekstern aktivitet, inkludert, men ikke begrenset til, sikkerhetsangrep eller svindel, forbeholder vi oss retten til å iverksette rimelig passende tiltak, inkludert, men ikke begrenset til, etterforskning og rapportering, samt varsling til og samarbeid med rettshåndhevende myndigheter. I tilfelle et datainnbrudd vil vi gjøre rimelige anstrengelser for å varsle berørte personer hvis vi mener at det er en rimelig risiko for skade på brukeren som følge av bruddet, eller hvis varsel på annen måte er lovpålagt. Når vi gjør det, vil vi legge ut et varsel på nettstedet.

21. Endringer og tillegg

Vi forbeholder oss retten til å endre denne policyen eller dens vilkår knyttet til nettstedet og tjenestene når som helst etter eget skjønn. Når vi gjør det, vil vi revidere den oppdaterte datoen nederst på denne siden. Vi kan også varsle deg på andre måter etter eget skjønn, for eksempel gjennom kontaktinformasjonen du har oppgitt.

En oppdatert versjon av disse retningslinjene trer i kraft umiddelbart etter publisering av de reviderte retningslinjene, med mindre annet er spesifisert. Din fortsatte bruk av nettstedet og tjenestene etter ikrafttredelsesdatoen for de reviderte retningslinjene (eller en annen handling som er spesifisert på det tidspunktet) vil utgjøre ditt samtykke til disse endringene. Vi vil imidlertid ikke, uten ditt samtykke, bruke dine personopplysninger på en vesentlig annen måte enn det som ble oppgitt på det tidspunktet dine personopplysninger ble samlet inn.

22. Aksept av denne policyen

Du erkjenner at du har lest disse retningslinjene og godtar alle vilkårene og betingelsene. Ved å få tilgang til og bruke nettstedet og tjenestene og sende inn informasjonen din, godtar du å være bundet av disse retningslinjene. Hvis du ikke godtar å overholde vilkårene i disse retningslinjene, er du ikke autorisert til å få tilgang til eller bruke nettstedet og tjenestene.

23. Kontaktinformasjon

Hvis du har spørsmål angående informasjonen vi kan ha om deg, eller hvis du ønsker å utøve rettighetene dine, eller hvis du har andre spørsmål, bekymringer eller klager angående disse retningslinjene, oppfordrer vi deg til å kontakte oss ved å sende forespørselen din til: compliance@havila.no

Hvis du foretrekker å ringe, kan du nå oss på telefon: +47 700 84 500

Vi vil forsøke å løse klager og tvister og gjøre alle rimelige anstrengelser for å imøtekomme ditt ønske om å utøve dine rettigheter så raskt som mulig og i alle fall innenfor tidsrammene gitt av gjeldende databeskyttelseslover.

Du kan også ha rett til å klage på vår bruk av informasjonen din ved å kontakte norske myndigheter:

Datatilsynet
Tollbugata 3
0152 Oslo
Tlf +47 22 39 69 00
E-post: postkasse@datatilsynet.no

Disse retningslinjene er revidert og publisert 19. juli 2024, og er gjeldende fra publisering.